Home » audio en muziek » Head-fi

Head-fi

zelf gemaakte headphone stand

Mijn head-fi: De HE500 + HD ear90.  Headphone op zelfgemaakte stand!

Head-fi. Wat is dat nu weer? Dat is hifi, maar dan op je hoofd. Oftewel koptelefoons/hoofdtelefoons genaamd. Maar dat is wel erg oneerbiedig, een telefoon voor op je kop?  Je kunt er toch niet mee bellen? Dus head-fi dan maar.

Door de opkomst van MP3 spelers is het luisteren naar muziek enorm gepersonaliseerd. Terwijl de groep van audio liefhebbers van de betere apparatuur steeds kleiner wordt, neemt het aantal mensen dat actief naar muziek luistert toe, maar dan wel via de MP3 speler met koptelefoon. binnen deze groep van veelal jonge(re) luisteraars blijkt ook een behoefte te bestaan aan betere geluidskwaliteit. Daarnaast blijkt er binnen de groep van “gewone”audio liefhebbers ook een vraag te zijn naar extreem hoogwaardige hoofdtelefoons. Hier komen dan weer andere aspecten  kijken. De aanwezigheid van bijv. een jong gezin kan er voor zorgen dat er alleen s’avonds tijd is om te luisteren. Daar niet iedereen de beschikking heeft over een eigen (geisoleerde) luisterruimte, daar kan een hoofdtelefoon een uitkomst zijn.

Voor mijzelf was het gebrek aan tijd, overdag/weekend, de belangrijkste reden om over te gaan tot de aanschaf van hoogwaardige head-fi. Want alleen met de aanschaf van een hoofdtelefoon ben je er nog niet.

Aangezien ik zelf met gewone audio al heb ervaren hoe het upgrade traject in zijn werk gaat, en dat uiteindelijk meer geld kost, dan in een keer een goede set aanschaffen, besloot ik het nu om dit in een keer goed te doen. Dus een ruim budget, en de tijd nemen.

Eerst eens maar zoeken op internet. Wat is nu de beste hoofdtelefoon die er is. En vandaar kijken wat er het dichtste bij zit, maar dan wel binnen mijn budget. De beste? Dat is/was de sennheiser orpheus. Dit is er een van type electrostaat, en godsgruwelijk duur. Deze wordt niet meer gemaakt, maar kostte destijds iets van 9000 euro (toen nog in guldens, 20K) Maar dan wel met bijbehorende versterker.  Oja, electrostaat, dat ken ik al van ander merk,  nl. Stax uit japan. De instapper van dit merk viel net op de rand van het budget. Dat was kandidaat 1.Vervolgens gekeken wat Sennheisser te bieden had, dat was de HD800, hun huidige topmodel. Deze viel ook binnen mij budget, dus zie daar kandidaat 2. Dan Beijer-dynamic, nog een bekende fabrikant. Deze heeft als topmodel de T-1. Deze viel ook binnen mijn budget, dus zie hier kandidaat 3. Deze 3 kandidaten kon ik allemaal in 1 winkel beluisteren, dus dat was erg comfortabel.

Maar ik las ook op internet iets over een nieuw merk, Aude’ze. Dit merk maakt magnetostatische hoofdtelefoons. Een werkingsprincipe wat vergelijkbaar is met het electrostatische principe. Over het model de LCD-2 wordt gezegd dat dit gewoonweg de beste hoofdtelefoon is die er te koop is,(op wat exoten na, die ongelooflijk duur zijn)  voor het geld. En ook die viel net binnen mijn budget , dat dacht ik althans…..

Maar Aude’ze heeft 1 dealer in Nederland, en gelukkig voor mij zit deze maar op een kwartiertje rijden vanaf mijn huis. De gesprekken met deze dealer brachten nog een kandidaat aan het licht. Het merk Hifiman. Ook werkend volgens het magnetostatische principe.

Het luisteren kon beginnen.

(wordt vervolgd)

Leave a Reply

