Home » audio en muziek » head-fi, deel 3 Aude’ze en Hifiman

head-fi, deel 3 Aude’ze en Hifiman

Via internet was ik in aanraking gekomen met het merk Aude’ze. De enige dealer in nederland zat vlakbij, dus dat was wel handig. Na wat gesprekken via de mail bleek er nog een merk te zijn wat volgens het magneto statische principe werkt, hifiman!

Ook leerde ik dat, in het hogere segment, het gebruik van een aparte versterker zeer noodzakelijk is. Bij het topmodel van hifiman (de HE-6) is het zelfs zo dat deze ook m.b.v een gewone audio versterker aangestuurd kan worden, via de luidspreker uitgangen!! dit moet je dan natuurlijk niet met een Krell versterker doen (met 2x 300w vermogen), maar met bijvoorbeeld een mooie buizenversterker(single ended , 2x10w o.i.d.).

voor de Aude’ze die ik op het oog had, was de mooiste oplossing een aparte versterker. Helaas zou ik door die combinatie wel erg ruim over mijn budget gaan, ongeveer 50%!  Dus kwam hifiman in beeld. Specifiek de HE-500. Deze zit net onder het topmodel. Gecombineerd met een mooie head-phone amp, kwam ik precies binnen mijn budget uit. Maar er was keuze uit diverse merken. Dus heb ik diverse versterkers beluisterd icm de HE-500.

Het geluid.

Tja hoe klinkt dat nou? Een magnetostaat (en electrostaat) werkt anders dan de gewone dynamische luidspreker die bestaat uit tweeter/mid/woofer combi’s. Over de werking van magnetostaten, en electrostaten, zijn genoeg artikelen te vinden op internet. Google er maar op los.

In het verleden heb zelf ook al magnetostatische luidsprekers gehad. Vrienden en familei dachten dat ik toen strijkplanken rechtop in de kamer had staan. Nee hoor, alleen maar een setje luidsprekers.

ImageHierboven staat de familie magnepan. De klank is bij de echte audiofielen bekend. Ik heb het altijd fantastisch gevonden, en terug naar “gewone” speaker gaan was erg moeilijk. Het klinkt zo snel, natuurlijk, gedetailleerd, erg realistisch. Maar niet voor alle soorten muziek. Metal-heads hebben er niks te zoeken.

Zowel de aude’ze en hifiman werken volgens hetzelfde principe. Dus een paartje magnepans op je hoofd. Het geluid was direct zeer herkenbaar, ook al was het voor mij jaren geleden dat ik magnepans heb beluisterd.(oude liefde roest niet). Na een aantal luistersessies van de HE-500 icm versterkers van burson, harmony design, furutech en musical fidelity, was ik erachter dat de hifiman echt mijn sound was. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een versterker van harmony design omdat deze voor mijn gevoel een mooi geluid gaf icm de HE-500.

En de Aude’ze LCD-2 dan? Tja indien de LCD-2 werd aangesloten op de harmony design dan klonk de LCD-2 wel iets beter dan de HE-500, maar echt geen wereldschokkende verschillen!! Maar volgens kenners is het een van de beste headphones op de markt, hoe kan dit? Nou om echt het maximale uit de LCD-2 te halen, daarvoor moet je wel een extreem hoogwaardige versterker gaan gebruiken. Ook dit is getest. En neem je dan bijv een zeer hoogwaardige buizenversterker, dan hoor je echt de meerwaarde van de LCD-2 tov de HE-500. Maar dan zou ik wel heel ver over mijn budget heen gaan. Dus de Aude’ze viel af.

Ik heb nog wel een leuke film over aude’ze gevonden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=e5w9qj1AriQ

Kopen en luisteren.

Dus de keuzes waren gemaakt. Spullen werden besteld. Een week later had ik alles in huis. Maar een nieuwe hoofdtelefoon, heeft dan nog 1 nadeel. Hij klinkt niet. Niet lekker dus. Eerst inspelen. De fabrikant adviseert minimaal 200 uur. Oke, dus ongeveer 8 dagen bij 24u/dag. CD-speler op repeat zetten dan maar? Naah, is ook niet echt bevordelijk voor de speler. Dan maar de muziek streamer aanslingeren. Even wat tracks selecteren, op repeat zetten, en gaan dus.

Was er verschil te horen? Ja in het begin klonk het niet zo vlot, wat verstopt. Maar een week later was dit weg. Veel mensen zullen beweren dat inspelen niet kan. Klopt, bij electronica geloof ik er ook niet in, laat staan bij kabels. Maar mechanische dingen, daar kan ik mij wel wat bij voorstellen.

Mijn CD-speler heeft 2 sets uitgangen. 1x ongebalanceerd, en 1x gebalanceerd. De ongebalanceerde uitgangen gaan naar mijn gewone buizenversterker toe. De gebalanceerde uitgangen gebruik ik nog om het signaal naar mijn hoofdtelefoon versterker te krijgen. Dit gebeurt m.b.v. 2x 5 meter RG59 coax kabel. (Deze WAS in gebruik voor mijn barco projector)

Ben ik tevreden?

Ja, ik heel tevreden. Het geluid is erg fijn, en ik kan er s’avonds heerlijk van genieten. Het is een welkome aanvulling in mijn hifi hobby. Het is wel een heel andere manier van luisteren, maar ook dat is mooie afwisseling t.o.v. het luisteren naar speakers!

Nog nadelen ?

Er is 1 ding waaraan ik mij stoor. De kabel van de hoofdtelefoon is wel mooi dun (puur zilver) maar erg contact geluid gevoelig. Tik je er tegenaan, schuift de kabel ergens tegenaan, dan hoor je die mechanische geluiden direct. Nu zag ik laatst dat er een soort katoenen kousen te koop zijn. Nu wil die gaan bestellen, om deze over de kabel te schuiven, om zo dat probleem op te lossen. Maar ja, pas 1 adres gevonden waar ik dat kan bestellen. En dan ben ik meer kwijt aan verzendkosten dan aan materiaalkosten. Nog even verder zoeken dus.

Afsluiting.

Dat was dan mijn zoektocht. Ik ben er van overtuigd dat ik, door nu in 1x veel geld uit te geven, mij dat de lange termijn veel geld zal besparen. De audiofiel in mij zal altijd blijven zoeken naar verbeteringen. Maar binnen de afdeling hoofdtelefoon is dat niet noodzakelijk. Voor mensen die serieus bezig zijn met muziek, en ook op zoek zijn naar hoogwaardige head-fi, kan ik maar 1 advies geven: http://www.soundconsult.nl. praat met de eigenaar, en hij kan je in 1x op het goede pad zetten. Dat is mij ook overkomen, en heeft zeer positief uitgepakt.

Leave a Reply

