Home » Automatisering » Requirements/eisen (en Functioneel ontwerp)

Requirements/eisen (en Functioneel ontwerp)

Opgestelde eisen en een functioneel ontwerp. Dat is toch wel een handig iets. Een goed geschreven F.O + een pakket van eisen kan het leven van een programmeur er wat makkelijker op maken. Hoe beter je weet hoe iets werkt, of hoe het moet gaan werken, hoe beter je de software ervoor kunt schrijven.

Vanzelfsprekend, toch?

Vanuit mijn deeltijd opleiding kwam ik hier mee voor het eerst in contact. En tijdens de opleiding dit ook een aantal keren moeten opstellen. Maar nu ben ik sinds september 2010 werkzaam in de industriele automatisering, en ben het nog niet vaak tegengekomen. Vooral het opstellen van de juiste requirements door de klant (wat wilt deze nou precies?) blijkt een lastige klus. Dit heb ik aan den lijve ondervonden tijdens mijn afstudeerproject. Toen het apparaat ontwikkeld was, bleek er nog een sensor te zijn (waar het apparaat in de toekomst mee moest werken) die op 36V draaide. Helaas was het een mobiel apparaat, en was het accupakket maar 24V! Oops stond nergens in de requirements, en betreffende sensor stond niet de in lijst van mogelijk gebruikte sensoren. Lastig dus, en vooral om te bepalen waar zoiets dan fout is gegaan. (Wie gaat het dan betalen om dat weer op te lossen)

Image

Afstudeer project:  Clubtester

Zo ook bij de machine waar ik nu mee bezig ben. Niet een echt duidelijk FO, en ook geen lijst van requirements. Dus probeer ik in de code veel opties open te laten om niet vast te lopen. Andere zaken, zoals opbouw status en commando woorden die zijn allemaal wel heel duidelijk vastgelegd. Maar daar is dan ook een jaar aan vooraf gegaan waarbij slimme mensen er eerst goed over hebben nagedacht.

Leave a Reply

