Home » Uncategorized » Voortgang, inzicht en verbetering

Voortgang, inzicht en verbetering

De afgelopen weken zijn we met z’n allen druk geweest om de fabriek verder aan de praat te krijgen. Op gebied van automatisering en stukken proces optimalisatie. Een kleine 2 weken geleden zijn er een aantal producten gemaakt die het eind product moeten worden. Deze worden nu op levensduur getest. 

Gisteren kwam ik bij mijn eigen projectje nog een fout tegen, waardoor manuele bediening niet helemaal goed ging. Na een uur bezig te zijn met de code had ik het functieblok zover aangepast dat het wel werkte. Maar het blok was erg rommelig geworden en niet overzichtelijk, ondanks al mijn toegevoegde commentaren. Ik bedacht me dat het makkelijker en beter zou kunnen. Dus heb ik eerst een een simulatie plc het hele blok opnieuw geschreven. Dankzij de ervaringen die ik nu heb met siemens code,en  ook gezien hebbende hoe het in de praktijk werkt, was ik in staat om het blok opnieuw te maken. Het oude blok had 18 netwerken waarin te veel GESET / GERESET werd. Het nieuwe blok is nog maar 12 netwerken, en is veel leesbaarder. Het blok ingevoegd in het bestaande programma en toewijzen van de goede variablen enz, en het was klaar. Het blok werkte ook in 1x goed. 

Het was niet echt een complex blok, maar voor een starter als mij een goede oefening om iets te verbeteren. Ik heb er weer veel van geleerd. 

Nog 3 weken en dan vakantie. Ook belangrijk. 

Leave a Reply

